INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Isnin, 31 Mei 2010

TINNITUS (TELINGA BERDESING)


Tinitus adalah apabila anda mendengar beberapa suara yang hanya anda sahaja boleh dengar. Berlainan orang akan mendengar berlainan suara seperti bunyi deringan, bunyi "buzz" atau pelbagai lagi suara yang kompleks.


Tinitus boleh menjadi suatu bunyi yang berselang seli atau berterusan, dengan nada yang tunggal atau banyak dan julat volumnya boleh menjadi lembut sehingga yang paling kuat.

PUNCA TINITUS

Sebarang gangguan telinga boleh menyebabkan Tinitus. Beberapa contoh yang biasa bagi tinitus adalah:

1. Kehilangan pendengaran atau pekak yang disebabkan usia, kebiasaanya bermula sekitar berusia 60 tahun.
2. Kerosakan daripada pendedahan bunyi bising yang terlalu lama. Hakisan pada pendengaran mungkin disebabkan pendedahan melampau bunyi bising pada tempoh yang terlalu lama.
3. Jangkitan telinga atau sinus. T‌initus ini akan berkurangan dan akan hilang selepas jangkitan telinga ini pulih.

PUNCA TINITUS YANG LAIN

1. Tekanan darah tinggi dan punca tekanan darah tinggi seperti stress, alkohol dan kefein boleh menjadikan bunyi mudah untuk dikesan.

2. Penggunaan ubatan tertentu terlalu lama. Penggunaan ubatan seperti aspirin dalam dos yang banyak dan beberapa jenis antibiotik boleh memberi kesan kepada sel-sel dan saraf telinga dalaman.

PUNCA YANG JARANG BERLAKU

Satu tumor yang tidak berbahaya pada saraf pendengaran.


HILANG PENDENGARAN JENIS KONDUKTIF


Bunyi tidak dapat diproses melalui telinga luar ke telinga tengah, bunyi masih boleh dihantar ke otak melalui tulang mastoid dan bunyi tidak dapat bergerak dari telinga luar ke telinga dalam secara efisien kerana tersumbat atau kerosakan pada laluan ini. Ini menyebabkan bunyi menjadi perlahan dan tidak jelas.

Namun telinga dalam masih dapat berfungsi dengan baik, memprosesnya dan menghantar bunyi ke saraf pendengaran ke otak. Walaupun kemudiannya getaran yang diterima terus merangsang cecair yang terdapat di dalam telinga dalam tanpa melalui telinga luar atau tengah.
.
Hilang pendengaran jenis konduktif dikategorikan sebagai kehilangan pendengaran ringan dan sederhana kerana masih boleh mendengar sebahagian bunyi-bunyi pertuturan dan suara sendiri serta orang lain melalui tulang mastoid.

PUNCA

Punca berlakunya masalah ini kerana halangan di dalam saluran telinga luar seperti tahi telinga yang terlalu banyak atau sekatan benda asing. Ia juga boleh terjadi akibat kemalangan iaitu kerosakan gegendang telinga disebabkan oleh tekanan yang terlalu kuat seperti bunyi letupan dan jolokan benda keras atau tajam ke gegendang telinga. Selain itu, faktor jangkitan turut mempengaruhi pekak konduktif ini iaitu jangkitan yang kronik berlaku terhadap lapisan kulit telinga luar atau telinga dalam dikenali sebagai Otitis Externa dan Otitis Media. Otitis Externa disebabkan oleh jangkitan bakteria yang dinamakan “swimmer’s ear” yang biasa berlaku kepada perenang kerana kekerapan air terperangkap di dalam telinga.

Otitis Media pula disebabkan oleh salur eustachia yang tersumbat akibat demam selsema, campak, tonsilitis dan jangkitan dihidung dan tekak. Otosklerosis (ketumbuhan tetulang halus pada stapes juga turut mempengaruhi pekak konduktif ini. Ketumbuhan tetulang halus pada dinding telinga tengah berlaku awal remaja hingga awal 30 an. Ianya akibat daripada tulang stapes yang melekat pada jendela bujur tidak dapat bergerak kerana terdapat ketumbuhan tetulang di sekelilingnya

Kekuatan bunyi di setiap frekuensi berkurangan tetapi kehilangan pendengaran tidak melebihi 60 dB disemua frekuensi. Kebiasaannya ujian pendengaran menunjukkan terdapat perbezaan kehilangan pendengaran di antara ujian melalui tulang dengan ujian melalui udara.

HILANG PENDENGARAN JENIS SENSORINEURAL



Masalah ini disebabkan oleh kerosakan telinga dalam atau laluan saraf pendengaran ke otak. Sesetengah bunyi kedengaran kurang jelas menyebabkan herotan dan masalah memahami pertuturan. Masalah pendengaran ini selalunya kekal.
.
Walaubagaimanapun, ia dapat dibantu dengan alat bantu pendengaran. Ianya melibatkan koklea atau saraf yang menjadi laluan ke otak. Kehilangan pendengaran jenis ini adalah teruk (severe) dan sangat teruk (profound) kerana tidak boleh mendengar bunyi-bunyi pertuturan langsung dan hanya mendengar bunyi-bunyi yang kuat sahaja seperti bunyi mercun. Punca berlakunya masalah ini kerana:

Pertama, berlaku semasa di dalam kandungan atas sebab jangkitan virus atau bakteria seperti rubella/german measles kepada ibu yang mengandung pada 3 bulan pertama dalam kebanyakan kes. Herpes simplex (penyakit kelamin), gonorrhea (perempuan) dan siplis/syphilis (lelaki).

Pengambilan dadah yang mengandungi seperti alkohol, aspirin, cortisone, quinine dan tranquillisiers serta pengambilan ubat-ubatan seperti pil Thallidomide (mengelak alahan).

Kedua, semasa kelahiran seperti kurang berat badan, anoxia (kekurangan oksigen) dan jaundice (demam kuning).

Ketiga, selepas lahir akibat daripada kemalangan yang teruk menyebabkan kerosakan koklea, meningitis (demam yang teruk disebabkan selaput yang meliputi otak dan tulang belakang) seperti meningococol merosakkan koklea dan saraf pendengaran, bunyi bising yang sangat teruk dan berterusan, pengambilan bahan Ototoxic atau bahan beracun seperti dalam quinine dan antibiotik, kehilangan pendengaran disebabkan ketuaan dan penyakit meniere kesan vertigo (pening yang teruk), tinnitus (berdesing).

Keempat, disebabkan keturunan kerana jika ibubapa membawa gen dominan (pekak), risiko untuk mempunyai anak yang pekak sensorineural adalah 50% manakala pembawa gen resesif adalah 25%. Frekuensi bagi kehilangan pendengaran jenis sensorineural ialah 71 dB ke atas iaitu teruk dan sangat teruk 91 dB ke atas. Manakala dalam ujian (tulang dan udara) ia tidak menunjukkan banyak perbezaan kerana saraf pendengarannya tidak berfungsi.

HILANG PENDENGARAN JENIS CAMPURAN


Masalah pendengaran campuran berlaku apabila terdapat kehadiran kedua-dua masalah pendengaran serentak iaitu masalah pendengaran konduktif dan sensorineural hadir bersama.

Contohnya, seseorang yang mempunyai masalah pendengaran sensorineural juga mempunyai mampatan tahi telinga dikategorikan sebagai mempunyai masalah pendengaran campuran. Apa jua masalah yang berlaku di telinga luar atau tengah berserta masalah di telinga dalam disebut sebagai masalah pendengaran campuran. Berlaku kehilangan pendengaran dalam kedua-dua ujian (bone and air conduction).

RAWATAN DI PUSAT PERUBATAN HOLISTIK DAN ALTERNATIF

Difinisi tinnitus ialah bunyi berdengung, berdering, berdesing dan lain-lain bunyi di dalam telinga. Antara puncanya ialah termasuk lelilin telinga, kerosakan membrane tympanum dan pelbagai penyakit dalaman telinga.

Jika anda mengalami masalah telinga berdesing atau Otitis Media, kami di Kumpulan perubatan Elektronik mempunyai kod-kod gelombang yang mampu memperbaiki kerosakann saraf telinga anda.

Antara kod yang akan dipancarkan ke dalam ubat berbentuk tablet kunyah ialah:

1. Kod penawar Anvil.
2. Kod penawar Anvil, anvil ligament.
3. Kod penawar Arteria stylomastoidea.
4. Kod penawar Arteries of labyrinth.
5. Kod penawar Artery, A. auricularis.
6. Kod penawar Auditory canal, arteries.
7. Kod penawar Auditory canal, bony section.
8. Kod penawar Auditory canal, cartilaginous section.
9. Kod penawar Auditory canal, ceruminous gland.
10. Kod penawar Auditory canal, meatus, channel.
11. Kod penawar Auditory canal, meatus, wall.
12. Kod penawar Auditory canal, nerves.
13. Kod penawar Auditory canal, outer (meatus acusticus externus).
14. Kod penawar Auditory centre.
15. Kod penawar Nerve, fibres i.
16. Kod penawar Auditory nerve, fibres ii.
17. Kod penawar Auditory ossicles.
18. Kod penawar Basilar membrane.
19. Kod penawar Cochlea, basilar membrane.
20. Kod penawar Cochlea, bony spiral lamina (Lamina spiral ossea).
21. Kod penawar Cochlea, central pillar of, inner ear (Modiolus).
22. Kod penawar Cochlea, cochlea.
23. Kod penawar Cochlea, cochlear window (Fenestra cochlease).
24. Kod penawar Cochlea, helicotrema.
25. Kod penawar Cochlear canal (Ductus cochleae).
26. Kod penawar Common membranous crus.
27. Kod penawar Corti's organ.
28. Kod penawar Corti's organ, hair cell.
29. Kod penawar Corti's organ, tectorial membrane.
30. Kod penawar Corti's pillars.
31. Kod penawar Corti's pillars, inner.
32. Kod penawar Corti's pillars, outer.
33. Kod penawar Crista vestibuli.
34. Kod penawar Ductus utriculosaccularis.
35. Kod penawar Ear, left.
36. kod penawar Ear, right.
37. Kod penawar Eardrum.
38. Kod penawar Eardrum, arteries.
39. Kod penawar Eardrum, cuticular.
40. Kod penawar Eardrum, fibromucous.
41. Kod penawar Eardrum, nerves.
42. Kod penawar Eardrum, secondary.
43. Kod penawar Ears.
44. Kod penawar Earwax (cerumen).
45. Kod penawar Eustachian canal (tube auditiva i).
46. Kod penawar Eustachian canal (tube auditiva ii).
47. Kod penawar Eustachian canal, bony section.
48. Kod penawar Eustachian canal, cartilaginous section.
49. Kod penawar Eustachian canal, mucous membrane.
50. Kod penawar Eustachian canal, tonsilla tubaria.
51. Kod penawar Eustachian tube, outer.
52. Kod penawar Hammer and anvil.
53. Kod penawar Hammer.
54. Kod penawar Hammer, ligaments of.
55. Kod penawar Hensen's canal.
56. Kod penawar Joints of ossicles.
57. Kod penawar Labyrinth, bony (Labyrinthus osseus).
58. Kod penawar Labyrinth, endolymph,
59. Kod penawar Labyrinth, membranaceous.
60. Kod penawar Labyrinth, utricular spot.
61. Kod penawar Lagoema.
62. Kod penawar Lamina spiralis secundaria.
63. Kod penawar Limbus laminae spiralis.
64. Kod penawar Membranaceous ampullae.
65. Kod penawar Membranous layer (lining), fibro-serous.
66. Kod penawar Middle ear.
67. Kod penawar Middle ear, tympanic cavity.
68. Kod penawar Middle ear, tympanic cavity, floor i.
69. Kod penawar Middle ear, tympanic cavity, floor ii.
70. Kod penawar Nerve ganglia, spiral ganglion.
71. kod penawar Nerve ganglia, vestibular ganglion (ganglion vestibulare).
72. Kod penawar Nerves, auditory nerve.
73. Kod penawar Nerves, cochlear nerve (nervus cochlearis).
74. Kod penawar Nerves, vestibular nerve (nervus vestibularis).
75. Kod penawar Perilymph.
76. Kod penawar Petrotympanic fissure (fissura petrotympanica).
77. Kod penawar Saccular spot.
78. Kod penawar Saccular.
79. Kod penawar Saccular endolymphaticus.
80. Kod penawar Scala tympani.
81. Kod penawar Semicircular canals, bony.
82. Kod penawar Semicircular canals, distension of osseous ampullae.
83. Kod penawar Semicircular duct, anterior.
84. kod penawar Semicircular duct, horizontal.
85. Kod penawar Semicircular duct, posterior.
86. Kod penawar Semicircular ducts, bony crest of ampullae (crista ampullaris).
87. Kod penawar Semicircular ducts, membranaceous.
88. Kod penawar Semicircular ducts, septum transversum.
89. Kod penawar Spiral canal of modiolus.
90. Kod penawar Stirrup bone.
91. Kod penawar Stirrup, ligaments of.
92. Kod penawar Stria vascularis.
93. kod penawar Utricle.
94. kod penawar Vestibular membrane, meissner's membrane.
95. Kod penawar Vestibular scala.
96. Kod penawar Vestibulum.
97. kod penawar Vestibulum, pyramid.
98. Kod penawar Wall, anterior.
99. Kod penawar Wall, medial.
100. Kod penawar Wall, medial, cochlear window.
101. Kod penawar Wall, medial, promontorium ossis temporalis.
102. Kod penawar Wall, medial, vestibular window.
103. Kod penawar Wall, posterior, aditus ad antrum.
104. Kod penawar Wall, posterior, antrum mastoideum.
105. Kod penawar Wall, posterior, incudal fold.
106. Kod penawar Wall, posterior pyramid.
107. Kod penawar Wall, posterior.
.
Walaupun ribuan kod penawar gelombang elektromagnetik dipancarkan ke dalam ubatan yang dibekalkan, namun ia hanya akan aktif jika ada sel-sel, DNA dan organ dalaman yang lemah sahaja. Manakala selebihnya akan berlalu begitu sahaja atau bertindak sebagai vitamin.
.
Aplikasi ini ibarat kita menekan saluran TV3. Hanya gelombang TV3 sahaja yang aktif, manakala gelombang siaran TV lain tidak memberi kesan.

Untuk rawatan Perubatan Holistik secara online berkaitan masalah telinga sila klik di sini.