INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Selasa, 30 Mac 2010

KEBURUKAN AYAM DAGING


1. Kajian menunjukkan bahawa 92 % penternak ayam daging di Malaysia terdiri dari bangsa asing yang bukan beragama Islam. Mereka ini secara suka-suka akan menaikkan harga ayam tanpa menghiraukan harga siling yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Alasan mereka ialah harga makanan ayam telah naik dengan mendadak. Selalunya apabila makanan ayam naik 10%, harga ayam dipasaran akan dinaikkan sebanyak 30%.

2. Kajian juga menunjukkan bahawa 100 peratus pengeluar anak ayam adalah terdiri dari bukan Islam. Mereka juga akan sesuka hati menaikkan harga anak ayam tanpa sebarang sebab.

3. Pengeluar makananlah yang selalu disalahkan bila harga ayam dipasaran naik. Memang mereka bersalah kerana bersubahat dan berkomplot dengan penternak ayam dan pengeluar anak ayam untuk menaikkan harga terutama apabila umat Islam akan berpuasa dan juga semasa menyambut hari raya.

4. Semua orang tahu bahawa 100 peratus penjual ayam bahagian makanan halal dipasar adalah terdiri dari orang Melayu yang untungnya sangat rendah kerana tersepit di antara kenaikan harga dari pembekal dan kawalan harga dari kerajaan. Mereka ini boleh berhenti menjual ayam dan menjual daging sekiranya bangsa sendiri tidak lagi makan ayam.

5. Ayam daging yang kita beli dipasar bukan lagi ayam yang sebenarnya. Ianya adalah sejenis modifikasi bahan makanan. Ayam-ayam moden hari ini kelihatan semuanya memakai baju yang sama. Mereka didudukkan di dalam bilik yang sempit dan diberi makan mengikut peraturan. Ayam-ayam ini juga diberi pelbagai jenis pil dan hormon gemuk agar ianya 'kelihatan' subur , gemuk dan menarik apabila ianya telah disembelih untuk dijual di pasar.

Ayam-ayam ini juga tidak pernah mengotorkan kaki mencakar tanah mencari cacing. Badan ayam-ayam ini tidak pernah dipanah oleh cahaya matahari. Bayangkan dalam masa 40 hari dari sebiji telor yang menetas dengan kuasa eletrik, ianya siap sedia untuk dihidangkan ke meja makan.

6. Ramai penternak ayam masih menggunakan sejenis antibiotik yang mempunyai kesan karsinogenik (penyebab barah) dan boleh merosakkan sistem saraf pusat. Nitrofuran, satu kelas drug yang amat toksik digunakan untuk mengawal penyakit yang menyerang ayam ternakan. Seorang doktor haiwan di Johor, mendapati rintangan terhadap antibiotik tersebut telah wujud dalam sekumpulan ayam ternak yang dirawatnya.

7. Mereka yang kerap memakan daging ayam kini perlu lebih berhati-hati berikutan kadar hormon gemuk yang tinggi pada haiwan itu boleh mengakibatkan pelbagai komplikasi kesihatan. Kekerapan memakan ayam khususnya daripada jenis 'ayam daging' akan membawa kepada ketidakseimbangan hormon dalam tubuh. Dalam tempoh jangka panjang, mereka yang kerap memakannya menghadapi risiko penyakit kanser.

Secara amnya, tubuh kita memang mempunyai sistem kawalan bahan-bahan asing. tetapi ia hanya berfungsi untuk tindak balas jangka pendek sahaja dan tidak dapat menentukan apa yang akan berlaku selepas itu.

Begitu juga kulit ayam. Ia boleh mendatangkan kemudaratan kerana ia banyak terdedah kepada pelbagai bahan kimia yang beracun. Pembesaran ayam daging yang bergantung kepada tindak balas hormon memudaratkan sistem pertahanan badan manusia yang memakannya. Hormon yang terkumpul dalam badan manusia itu boleh menjadi punca kepada penyakit sekiranya sistem pertahanan badan gagal meneutralkannya (hormon) dalam tempoh singkat.

Apabila bahan-bahan yang tidak biasa diproses ini gagal disintesis dan dipecahkan, ia boleh memberikan kesan apabila tua kelak. Selain hormon, ayam daging juga mempunyai kadar kolesterol yang tinggi berbanding makanan lain dalam kumpulan makanan berprotein. Keadaan ini meningkatkan lagi risiko didatangi penyakit-penyakit seperti penyakit jantung, diabetes dan masalah kegemukan.

FAKTA SEL KANSER

1. Setiap orang memiliki sel kanser dalam badan. Sel-sel kanser ini tidak dapat dikesan dalam ujian-ujian biasa makmal patologi sehinggalah mereka telah membahagi menjadi beberapa billion. Apabila doktor mengatakan tidak ada lagi sel kanser di dalam badan selepas rawatan kepada pesakit kanser, ia hanya bermaksud bahawa ujian-ujian tidak dapat mengesan kehadiran sel-sel kanser kerana mereka belum lagi mencapai saiz yang dapat dikesan.

2. Sel-sel kanser wujud antara 6 kepada lebih 10 kali dalam hidup seseorang sepanjang hayatnya.

3. Bila sistem imun seseorang itu kuat, sel-sel kanser akan dimusnahkan dan dicegah dari melipatganda menjadi ketumbuhan.

4. Bila seseorang memiliki sel kanser, ini bermakna bahawa ia memiliki kekurangan nitrisyen yang teruk.

5. Untuk menyelesaikan kekurangan nutrisyen ‘multiple’, menukar diet dan menambah suplemen akan menguatkan sistem imun.

6. Kemoterapi melibatkan kaedah meracun sel-sel kanser yang cepat membesar dan pada yang sama membunuh sel-sel sihat yang cepat membesar di dalam sum-sum tulang, trek usus, testis, umbi rambur dan sebagainya, sehingga mengakibatkan kerosakan organ seperti hati, buah pinggang, jantung, peparu dan lain-lain.

7. Radiasi pula semasa membunuh sel-sel kanser, pada masa yang sama turut membakar, merosakkan dan mengakibatkan parut pada sel-sel, tisu-tisu dan organ-organ yang sihat.

8. Diperingkat awal rawatan, kemoterapi dan radiasi selalunya mengecilkan saiz ketumbuhan. Bagaimanapun penggunaan berpanjangan tidak menghasilkan pemusnahan ketumbuhan.

9. Apabila badan menerima bebanan toksin berlebihan daripada kemoterapi dan radiasi, sistem imun akan samada menjadi terkompromi ataupun rosak sama sekali. Oleh demikian seseorang akan terdedah kepada pelbagai jangkitan dan komplikasi.

10. Kemoterapi dan radiasi menyebabkan sel-sel kanser bermutasi dan menjadi kebal dan amat sukar dibunuh. Pembedahan pula mendedahkan kemungkinan sel-sel kanser berjelera ketempat lain.

11. Cara berkesan memerangi kanser ialah membiarkan sel-sel kanser berlapar dengan tidak membekalkan makanan untuk ia membiak.

12. Protin daging sukar dihadam dan memerlukan banyak enzim penghadaman. Daging yang tidak hadam yang tinggal berbaki dalam usus bertukar mengakibatkan pengumpulan lebih banyak toksin.

13. Dinding sel-sel kanser memiliki lapisan protin yang kukuh. Dengan mengelakkan makan atau mengurangkan makan daging, keadaan akan menjadi kaya dengan enzim-enzim yang mampu menyerang dinding protin sel-sel kanser bagi membolehkan ‘sel-sel pembunuh’ badan memusnahkan sel-sel kanser.

14. Sesetengah suplemen (makanan tambahan) membina sistem imuniti (antioksidan, galian, vitamin, asid lemak essential dll) bagi membolehkan ‘sel-sel pembunuh’ badan membunuh sel-sel kanser.

15. Kanser adalah satu penyakit minda, badan dan rohani. Semangat proaktif dan positif akan membantu pahlawan kanser menjadi pemenang. Sifat marah, tidak pengampun dan merajuk menjadikan badan bertukar kesuasana persekitaran yang terlalu tertekan (stress) dan asidik. Belajarlah menjadi penyayang dan pemaaf, bertukarlah kepada seorang yang tenang, relaks dan manfaatkan dalam hidup ini.

16. Sel-sel kanser tidak dapat keselesaan dalam persekitaran yang banyak oksigen. Riadhah harian dan mengamalkan pernafasan secara dalam membantu membekalkan lebih oksigen ke tahap sel (selular).