INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Ahad, 12 Februari 2012

CANTIK TETAPI BERBAHAYA

.
Implan adalah sebatian polimer berasaskan getah. Implan bertujuan untuk kosmetik atau pemulihan imej akibat kanser. Tidak hairanlah pembedahan implan menjadi trend di Barat untuk menonjolkan aset kecantikan badan seperti payu dara dan punggung. Di Amerika Syarikat, semakin ramai remaja dilaporkan mahukan implan payu dara sebagai hadiah hari jadi.
.
Namun, tahukah anda tiga peratus wanita yang melakukan pembedahan implan silikon mengalami kebocoran implan dalam tempoh tiga tahun.
.
Menurut Pakar Estetik dan Antipenuaan, Dr. Alice Prethima, kebanyakan pembedahan implan silikon menyebabkan payu dara berlekuk di bahagian atas, menghasilkan bentuk yang tidak asli.
Lebih teruk lagi, ia berisiko tinggi mengakibatkan kontraksi kapsular, iaitu reaksi tidak normal tubuh terhadap benda asing.
.
Ia juga menyebabkan implan pecah atau pemindahan implan yang perlu dilakukan berulang kali.
"Saya paling risau apabila ada yang mengatakan mereka mendapatkan pembedahan implan silikon pada harga bawah RM300.
.
"Ia tentunya satu pembedahan yang bakal memberi masalah kerana pembedahan kecantikan seperti ini lazimnya melibatkan kos yang tinggi, sekurang-kurangnya RM7,000," ujarnya.
.
Jangan ambil mudah
.
Justeru, Dr. Alice menasihatkan orang ramai supaya jangan ambil mudah apabila ia melibatkan anggota badan seperti payu dara.
.
Menurut Alice, rawatan menambah baik payu dara antara yang paling tinggi permintaannya di Malaysia.
.
Namun beliau memberitahu kebanyakan pesakit yang mendapatkan rawatan untuk mencantikkan payu dara khusus untuk membesarkannya ialah orang asing.
.
"Orang Malaysia sangat penyabar. Mereka hanya datang untuk mendapatkan rawatan seperti ini apabila keadaan benar-benar serius.
.
"Contohnya apabila payu dara mereka tidak menepati saiz tubuh seperti terlalu besar atau berat untuk tubuh yang kecil sehingga boleh menjejaskan kesihatan," ujarnya.
.
Dalam pada itu, Dr. Alice berpendapat, rawatan kecantikan sepatutnya memberi hasil yang hampir menyamai kecantikan semula jadi termasuk dalam pembedahan implan payu dara.
.
"Ia bukan sekadar tentang membesarkan atau mengecilkan payu dara. Sebaliknya ia juga tentang memiliki payu dara yang lembut, penuh dan berbentuk semula jadi," jelasnya.
.
Selain implan silikon, katanya, implan saline (menggunakan air atau larutan bergaram menggantikan silikon) turut digunakan.
Tambah beliau, implan jenis ini turut memberi kesan buruk termasuk bunyi implan seperti air yang mungkin boleh didengar dan risiko pecah.
.
Justeru, Dr. Alice memperkenalkan alternatif yang lebih sihat berbanding silikon iaitu suntikan hyaluron, sejenis polisakarida dan lemak yang wujud secara semula jadi di bawah permukaan kulit manusia. Namun, ia tidak boleh membesarkan payu dara dengan kadar segera seperti implan.
.
Situasi kronik
.
Dalam pada itu Perunding radiologi, Dr. Sulaiman Tamanang memberitahu, tiada kajian khusus yang mengatakan penggunaan secara terus terang bahawa implan penyebab kepada kanser payu dara.
.
"Tetapi penggunaan implan boleh menyebabkan situasi kronik. Sekiranya ada kanser di dalam payu dara, sukar untuk dikesan kerana ia menutup gambaran imej payu dara semasa mamogram," ujarnya.
Ujar beliau, implan berfungsi sebagai penggunaan kosmetik bagi mereka yang terpaksa membuat pembedahan payu dara termasuk akibat kanser.
.
Beliau turut menasihati wanita yang menggunakan implan untuk pembesaran payu dara supaya mengetahui risiko yang bakal dihadapi.
.
"Penggunaan implan untuk pembesaran payu dara tidak digalakkan kerana risiko untuk implan pecah adalah agak biasa.
.
"Apabila ini terjadi pembedahan ulangan untuk kes seperti ini boleh menimbulkan lebih komplikasi dan keadaan payu dara adalah lebih buruk," ujarnya.
.
Sumber: utusan online

Untuk rawatan online sila klik sila klik di sini.