INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Selasa, 15 Jun 2010

VITAMIN B2



Seperti mana vitamin B lainnya, vitamin B2 membantu untuk memperbaiki dan mempertahankan pelbagai sistem di dalam tubuh. Kekurangan vitamin B boleh mengakibatkan banyak masalah kesihatan yang serius.

Antara Fungsi Vitamin B2 ialah:

1. Vitamin B atau Riboflavin sangat penting untuk sesuatu protein, lemak dan karbohidrat menjadi gula.
2. Riboflavin membantu dalam produksi dan perbaikan jaringan tubuh, yang efisien.
3. Riboflavin membantu pertumbuhan normal dan pengembangan, produksi dan regulasi hormon tertentu, pembentukan sel darah merah dan antibodi.
4. Riboflavini menjadikan kulit, kuku dan rambut cantik serta sihat. Ia juga memperkuat selaput lendir mulut, bibir, dan lidah.
5. Riboflavin memainkan peranan penting dalam kesihatan mata dan dapat mengurangkan ketegangan. Vitamin B sangat membantu mencegah glaukoma.
6. Riboflavin yang diperlukan tubuh untuk menjaga selaput lendir yang terletak di seluruh saluran pencernaan dan untuk menjaga otot di sepanjang lapisan saluran pencernaan.
7. Riboflavin membantu pencernaan dan membantu dalam fungsi sistem saraf.
8. Riboflavin bertindak sebagai antioksidan yang meneutralkan partikel perosak dalam tubuh yang dikenal sebagai radikal bebas.
9. Riboflavin diperlukan untuk mengaktifkan vitamin B6 dan vitamin K.
10. Riboflavin membantu memberikan semangat dan membantu untuk menjaga penampilan dan perasaan pemuda.

Apa itu Riboflavin?
Riboflavin juga dikenali sebagai Vitamin B2, adalah anggota kedua dari kumpulan B kompleks. Nama "riboflavin" berasal dari "ribosa", merujuk pada gula ribosa yang ditemukan di beberapa vitamin dan "cat kuning" yang bererti kuning.

Sejak itu bahagian dari vitamin B kompleks yang tetap kukuh bahkan setelah pemanasan, menganduni molekul yang sama dengan gula ribosa dan berwarna kuning. Sebab itulah ia dikenali sebagai riboflavin.

Vitamin ini sangat sensitif terhadap sinar ultraviolet dan juga akan hilang jika makanan terkena cahaya matahari yang terik.

Biasanya, pabila riboflavin berada di dalam tubuh, ia akan diserap ke dalam saluran darah melalui dinding usus kecil. Dari sana, ia dibawa ke jaringan tubuh dan dimasukkan ke dalam sel enzim.
.
Hati memiliki konsentrasi tertinggi vitamin ini kerana mengandung sekitar sepertiga dari keseluruhan riboflavin dalam tubuh. Ginjal dan hati memiliki konsentrasi terkaya vitamin ini. Namun, tubuh tidak menyimpan dalam jumlah besar.

Riboflavin adalah juga "Kecantikan" vitamin kerana menjadikan kulit, kuku dan rambut menjadi sihat dan cantik.

Kelebihan Riboflavin:
1. Riboflavin telah dibuktikan mampu mencegah perkembangan kanser. Di mana, ujian terhadap tikus menunjukkan bahawa tikus yang diberikan karsinogen sebenarnya gagal mengembangkan sel kanser pada tingkat yang lebih tinggi bila diberikan dos Vitamin B2 yang banyak.
2. Riboflavin memiliki kemampuan untuk membantu menjaga sistem kekebalan tubuh berfungsi dengan baik.
3. Riboflavin adalah nutrisi antioksidan. Ia bekerja dengan cara meneutralkan radikal bebas. Radikal bebas ini jika tidak dinyahkan boleh merosakkan membran sel.
4. Dalam sebuah kajian dan penelitian, menunjukkan bahawa Riboflavin memiliki manfaat psikologi di samping memberikan manfaat bagi tubuh.
5. Riboflavin sangat sesuai ke atas mereka yang menghidap penyakit kulit seperti jerawat, dermatitis, ekzema dan pelbagai penyakit kulit lain.
6. Riboflavin juga memainkan peranan penting dalam kesihatan mata di mana, ia boleh mengurangkan ketegangan mata. Vitamin ini sangat membantu dalam menghindari penyakit glaukoma.
7. Vitamin B juga digunakan dalam mengubati masalah ketagihan alkohol, masalah penghazaman dan masalah sakit sendi.