INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Ahad, 23 September 2012

SRUKTUR MOLEKUL DNA


Secara umumnya Atom karbon berwarna hitam, oksigen berwarna merah, nitrogen berwarna biru, fosfor berwarna hijau dan hidrogen pula berwarna putih. Deoksiribonuklik Asid lebih dikenali  sebagai DNA (deoxyribonucleic acid), adalah sejenis asid nuklik yang tergolong biomolekul utama penyusunan berat kering setiap organisme. Secara umumnya, DNA terletak di dalam sesuatu inti sel. Secara garis besar, peranan DNA di dalam sebuah sel adalah sebagai material genetik; artinya, DNA menyimpan cetak biru bagi segala aktiviti sel. Ini berlaku secara umum bagi setiap organisme. Di antara pengecualian yang menonjol adalah beberapa jenis virus (virus tidak termasuk organisme) seperti HIV (Human Immunodeficiency Virus).

STRUKTUR DNA

DNA merupakan polimer yang terdiri dari tiga komponen utama, iaitu gugus fosfate, gula deoksiribosa dan basa nitrogen. Sebuah unit monomer DNA yang terdiri dari ketiga komponen tersebut dinamakan nukleotida, sehingga DNA tergolong sebagai polinukleotida. Rantaian DNA memiliki lebar 22–24 Å, sementara panjang satu unit nukleotida 3,3 Å. Walaupun unit monomer ini sangatlah kecil, DNA boleh memiliki jutaan nukleotida yang terangkai seperti rantai. Misalnya, kromosom terbesar pada manusia terdiri di atas 220 juta nukleotida.

Struktur untaian komplementer DNA menunjukkan pasangan basa (adenin dengan timin dan guanin dengan sitosin) yang membentuk DNA beruntai ganda. Rangka utama untaian DNA terdiri dari gugus fosfate dan gula yang berselang-seling. Gula pada DNA adalah gula pentosa (berkarbon lima), iaitu 2-deoksiribosa. Dua gugus gula terhubung dengan fosfate melalui ikatan fosfodiester antara atom karbon ketiga pada cincin satu gula dan atom karbon kelima pada gula lainnya. Salah satu perbezaan utama DNA dan RNA adalah pada gula penyusunnya, di mana gula RNA adalah ribosa.

DNA terdiri di atas dua untaian yang berpilin membentuk struktur heliks ganda. Pada struktur heliks ganda, orientasi rantai nukleotida pada satu untai berlawanan dengan orientasi nukleotida untai lainnya. Ianya disebut sebagai anti paralel. Masing-masing untai terdiri dari rangka utama, sebagai struktur utama dan basa nitrogen yang berinteraksi dengan untaian DNA satunya pada heliks. Kedua untaian pada heliks ganda DNA disatukan oleh ikatan hidrogen antara basa-basa yang terdapat pada kedua untai tersebut. Empat basa yang ditemukan pada DNA adalah:

1. adenin (dilambangkan sebagai A)
2. sitosin (dilambangkan sebagai C, cytosine),
3. guanin (dilambangkan sebagai G),
4. timin (dilambangkan sebagaiT).

Adenin berikatan hidrogen dengan timin, manakala guanin berikatan dengan sitosin.

FUNGSI BIOLOGI

Pada replikasi DNA, rantaian DNA baru dibentuk berdasarkan urutan nukleotida pada DNA yang digandakan. Replikasi merupakan proses pelipatgandaan DNA. Proses replikasi ini diperlukan ketika sel akan membelah diri. Pada setiap sel, kecuali sel gamet, pembelahan diri harus disertai dengan replikasi DNA supaya semua sel turunan memiliki informasi genetik yang sama. Pada dasarnya, proses replikasi memanfaatkan fakta bahawa DNA terdiri dari dua rantai.

yang satu merupakan "konjugat" dari rantai pasangannya. Dengan kata lain, dengan mengetahui susunan satu rantai, maka susunan rantai pasangan dapat dengan mudah dibentuk. Ada beberapa teori yang cuba menjelaskan bagaimana proses replikasi DNA ini terjadi. Salah satu teori yang paling populer menyatakan bahawa pada setiap DNA baru yang diperoleh pada akhir proses replikasi; satu rantai tunggal merupakan rantai DNA dari rantai DNA sebelumnya, sedangkan rantai pasangannya merupakan rantai yang baru disintesis. Rantai tunggal yang diperoleh dari DNA sebelumnya tersebut bertindak sebagai "cetakan" untuk membuat rantai pasangannya.

Proses replikasi memerlukan protein atau enzim pembantu; salah satu yang terpenting dikenali dengan nama DNA polimerase, yang merupakan enzim pembantu pembentukan rantai DNA baru yang merupakan suatu polimer. Proses replikasi dimulakan dengan pembukaan untaian ganda DNA pada titik-titik tertentu di sepanjang rantai DNA. Proses pembukaan rantai DNA ini dibantu oleh beberapa jenis protein yang dapat mengenali titik-titik tersebut dan juga protein yang mampu membuka pilinan rantaian DNA. Setelah cukup ruang terbentuk akibat pembukaan untaian ganda ini, DNA polimerase masuk dan mengikat diri pada kedua rantai DNA yang sudah terbuka secara lokal tersebut. Proses pembukaan rantai ganda tersebut berlangsung disertai dengan pergeseran DNA polimerase mengikuti arah membukanya rantai ganda. Monomer DNA ditambahkan di kedua sisi rantai yang membuka setiap kali DNA polimerase bergesel. Hal ini berlanjut sehingga seluruh rantai telah benar-benar terpisah.

Proses replikasi DNA ini merupakan proses yang rumit namun teliti. Proses sintesis rantai DNA baru memiliki suatu mekanisme yang mencegah terjadinya kesalahan pemasukan monomer yang boleh mengakibatkan kecelakaan (fatal). Kerana mekanisme inilah kemungkinan terjadinya kesalahan sintesis amatlah kecil.
  
RNA

RNA bermaksud Ribonuklik Asid (Ribonucleic acid) yang merupakan bahan genetik dan memainkan peranan utama dalam ekspresi genetik. Di dalam intipati molekul genetik, RNA menjadi perantara antara informasi yang dibawa DNA dan ekspresi yang diwujudkan dalam bentuk protein.

STRUKTUR RNA

Struktur dasar RNA sama seperti dengan DNA. RNA merupakan polimer yang tersusun dari sejumlah nukleotida. Setiap nukleotida memiliki satu gugus fosfat, satu gugus gula ribosa dan satu gugus basa nitrogen (basa N). Polimer tersusun dari ikatan berselang-seling antara gugus fosfat dari satu nukleotida dengan gugus gula ribosa dari nukleotida yang lain.

Perbedaan RNA dengan DNA terletak pada satu gugus hidroksil tambahan pada cincin gula ribosa (sehingga dinamakan ribosa). Basa nitrogen pada RNA sama dengan DNA, kecuali basa timin pada DNA diganti dengan urasil pada RNA. Jadi, tetap ada empat pilihan: adenin, guanin, sitosin atau urasil untuk suatu nukleotida. Selain itu, bentuk konformasi RNA tidak berupa pilin ganda sebagaimana DNA, tetapi bervariasi sesuai dengan bentuk dan fungsinya.

BENTUK RNA

RNA hadir di dalam pelbagai bentuk. Sebagai bahan genetik, RNA berupa
sepasang pita (Double-stranded RNA, dsRNA).Terdapat tiga tipe RNA yang terlibat dalam proses sintesis protein:
1. RNA-pengantar (messenger-RNA, mRNA),
2. RNA-ribosom (ribos omal-RNA, rRNA),
3. RNA-transfer (:trans fer-RNA, tRNA).

Pada akhir abad ke-20 dan awal abad ke-21 diketahui bahawa RNA hadir dalam pelbagai bentuk dan terlibat dalam proses pasca-translasi.

Di dalam pengaturan ekspresi genetik, ianya dikenali sebagai RNA-mikro (miRNA) yang terlibat dalam "peredaman gen" manakala small-interfering RNA (siRNA) pula terlibat dalam proses pertahanan terhadap serangan virus.

FUNGSI RNA

Peranan penting RNA terletak pada fungsinya sebagai perantara antara DNA dan protein dalam proses ekspresi genetik kerana ini berlaku untuk semua organisme hidup. Dalam peranan ini, RNA diproduksi sebagai salinan kod urutan basa nitrogen DNA dalam proses transkripsi. Kod urutan basa ini tersusun dalam bentuk 'triplet', tiga urutan basa N, yang dikenal dengan nama kodon. Setiap kodon berelasi dengan satu asid amino (atau kod untuk berhenti), monomer yang menyusun protein.

RAWATAN DI PUSAT PERUBATAN HOLISTIK DAN ALTERNATIF

Jika anda mengalami sebarang penyakit dan ingin membuat rawatan di Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif, prosedur pertama yang kami perlu lakukan terhadap pesakit ialah dengan mengambil beberapa specimen DNA pesakit seperti air liur dan rambut.

Ini bertujuan supaya Perubatan Holistik dan Alternatif dapat memproses DNA yang berpenyakit tadi (melalui proses pembantaian molekul DNA pesakit) sehingga DNA yang berpenyakit tadi dirawat menggunakan peralatan terkini teknologi German yang dikenali sebagai OPAMP MACHINE sehingga ia menjadi DNA yang disusun secara  digital dan seterusnya tenaga gelombangnya diakstrekkan atau dipancarkan ke dalam air atau ubatan berbentuk tablet kunyah sehingga ubat tersebut dapat merawat sel-sel dalaman, memperbaiki sitem saraf, menguatkan imun sistem, menguatkan antibodi, menstabilkan hormon dalaman dan memperbaiki kerosakan DNA sehingga ia menjadi DNA yang sihat dan kuat.

Malahan, DNA yang telah diterapikan tadi laksana stem sel asal yang bertujuan membaik pulih DNA pesakit dengan menyusunnya secara digital sehingga ia benar-benar tersusun rapi sebagai benteng pertahanan tubuh untuk melawan kuman dan radikal bebas.

RADIKAL BEBAS

Radikal bebas sebenarnya berasal dari molekul oksigen yang secara kimia strukturnya berubah akibat dari aktiviti alam sekitar. Keadaan alam sekitar yang dapat memunculkan radikal bebas antara lain radiasi, polusi, asap rokok, asap kenderaan dan sebagainya. Radikal bebas yang berlegar-legar dan masuk ke dalam tubuh berusaha untuk mencuri elektron yang ada pada molekul lain seperti DNA dan sel.

Pencurian ini jika berhasil akan merosak sel dan DNA tersebut. Cuba bayangkan jika radikal bebas banyak berlegar-legar dan memasuki tubuh badan, maka akan banyak pula sel yang akan rosak. Akibatnya, kerosakan yang ditimbulkan dapat menyebabkan sel tersebut menjadi tidak stabil yang berpotensi menyebabkan proses penuaan dan boleh menyebabkan penyakit berbahaya seperti kanser.

Ubatan Holistik (kod penawar gelombang) yang dibekalkan sebenarnya mampu membantu menghentikan proses kerosakan sel dan DNA dengan cara memberikan elektron kepada radikal bebas. Antara fungsi ubatan holistik ia akan meneutralkan radikal bebas sehingga tidak mempunyai kemampuan lagi mencuri elektron dari sel dan DNA. Proses yang terjadi sebenarnya sangat komplek dan rumit namun, begitulah hakikatnya.

Tujuan kami mengambil sample rambut anda ialah supaya Perubatan Holistik dapat memperbaiki sistem saraf (Central Nevous System) dan imun sistem anda.

Tujuan kami mengambil sample air liur anda ialah supaya Perubatan Elektronik dapat mengimbangi kestabilan hormon dalaman anda termasuk Glandular System.


Antara kelebihan Perubatan Holistik lain ialah ia mengandungi pelbagai kod penawar gelombang elektromagnetik yang mampu membunuh gelombang penyakit yang ada di dalam tubuh, mampu membunuh jasad kuman, mampu memperbaiki DNA dan menguatkan antibodi serta  imun sistem secara semulajadi.

Hasil kajian perubatan menunjukkan bahawa tubuh badan kita memerlukan beberapa enzim bagi tubuh melaksanakan tugasan mereka.

Salah satu enzim yang berfungsi untuk menyahkan toksin dalam badan adalah enzim yang dipanggil Rhodanese yang boleh di jumpai dalam kuantiti yang banyak di seluruh tubuh yang sihat, kecuali pada bahagian yang ada sel-sel kanser.

Oleh itu, kami di Pusat Perubatan Holistik akan membekalkan gelombang elektromagnetik menyerupai vitamin B17 kepada pesakit kami sehingga ia mampu membunuh gelombang dan jisim sel kanser mahupun anasir jahat serta menyahkannya melalui peluh, air kencing dan pembuangan air besar. Ini kerana antara fungsi utama Perubatan Holistik ialah mampu membunuh sel kanser dengan efisyen.

Perubatan Holistik sangat sesuai bagi mereka yang menghidap kanser. Kerana apabila penawar gelombang elektromagnetik memasuki ke dalam tubuh pesakit kanser, ia akan dipecahkan oleh enzim Rhodanese. Kemudian enzim Rhodanese pula akan memecahkan Hidrogen Sianida dan Benzaldehyde kepada 2 bahagian, Thiocyanate dan Benzoic asid merupakan enzim yang sangat diperlukan oleh sel-sel yang sihat untuk menjalankan proses metabolisme.

Hasil proses metabolisme enzim tersebut akan menghasilkan vitamin B12 manakala lebihan dari proses metabolisme tersebut akan di keluarkan oleh sistem pembuangan samada melalui peluh, air kencing atau najis.

Pada sel kanser hanya terdapat enzim Beta-Glucosidase dengan banyaknya. Sebaliknya apabila ubatan berasaskan holistik  bertemu dengan enzim Beta Glucosidase, satu tindak balas kimia akan berlaku disini iaitu Hidrogen Sianida bergabung dengan Benzaldehyde. Gabungan ini akan menghasilkan sebuah bahan yang akan membunuh dan membinasakan sel-sel kanser.

Rawatan Perubatan Holistik juga boleh diibaratkan laksana anti virus yang mampu mengesan (scan) ketidakseimbangan tubuh dari hujung rambut ke hujung kaki. Jika ada DNA ataupun sel yang musnah, ia akan berusaha memperbaiki dan menstabilkan hormon-hormon serta menguatkan antibodi tubuh secara semulajadi menurut fitrah kejadian manusia.

Semoga anda menemui penawar yang dicari selama ini dan sebaik-baik penawar adalah terapi DNA kita sendiri. Oleh itu, motto kami ialah setiap penyakit ada penawarnya kecuali maut dan tua serta mencegah itu lebih baik dari merawat.

Untuk rawatan secara online sila klik di sini.