INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Isnin, 12 Julai 2010

PSORIASIS (PERTUMBUHAN ABNORMAL SEL KULIT)


Psoriasis berpunca daripada pertumbuhan sel-sel abnormal kulit dan ketidaknormalan fungsi sel darah putih (sel limfosit T) apabila kadar pembahagiannya melebihi kadar penanggalan sel kulit mati.

Pada seorang individu yang sihat, kadar proses penggantian sel-sel kulit berlaku secara perlahan-lahan dan mengambil masa 28-30 hari.

Manakala sel-sel kulit pesakit psoriasis pula akan membahagia lebih cepat kerana kecelaruan sistem imun badan yang menghantar isyarat untuk mempercepatkan proses kitaran kulit dalam tempoh 3-7 hari sahaja.

Sel-sel kulit mati yang berlebihan ini akan menimbun lalu membentuk sisik putih yang tebal pada tompokan timbul berwarna kemerahan. Kemudian ia akan menjadi gatal dan penyakit ini boleh memberi kesan kepada kuku, jari tangan dan kaki serta menyebabkannya berlekuk.

Biasanya kulit penghidap psoriasis akan menjadi berbintik atau bertompok merah, membengkak dan kulit pada bahagaian berkenaan akan menebal dan mengeras. Adakalanya tompokan sel yang mati ini berubah menjadi hitam akibat kehadiran melanin.

Bagaimanapun, penyakit yang dicirikan dengan kulit kering dan mengelupas ini menyebabkan ia kelihatan hodoh sehingga para pesakit merasa malu dan rendah diri.

JENIS PSORIASIS1. PSORIASIS PLAK, yang meliputi 80 hingga 90 peratus kes. Biasanya berlaku pada bahagian kulit kepala, lutut, siku dan bawah belakang yang kelihatan berkerak serta kemerahan.

Plak berbentuk kemerahan pada kulit yang dilitupi sisik putih perak. Sisik itu sebenarnya gumpalan sel kulit yang telah mati.

Di bahagian kepala, ia berbentuk kelemumur teruk dan boleh bertukar menjadi tompokan bersisik tebal atau dikenali sebagai psoriasis kulit kepala.

2. PSORIASIS GUTATE, yang biasanya menjangkiti di kalangan kanak-kanak dan orang yang lebih muda, bertompok kecil seperti air hujan pada anggota badan.

Psoriasis guttate berlaku dalam bentuk bertompok. Kadang-kadang ia juga terjadi dalam bentuk bintik kecil dan bersisik. Guttate sering berlaku pada badan, lengan dan kaki.

3. PSORISIS PUSTULAR, yang biasanya mempunyai cirri-ciri gelembung yang mengandungi nanah.

GEJALA PSORIASIS1. Kelemumur yang keterlaluan pada kulit kepala.
2. Ruam psoriasis biasanya diiringi kegatalan.
3. Sakit sendi atau Psoriasis arthritis berlaku pada sendi kecil jari dan ibu jari atau sendi lebih besar seperti tulang belakang sehingga menimbulkan kesakitan dan bengkak.
4. Perubahan pada kuku.

PUNCA PSORIASIS
1. Ubat-ubatan seperti hormon steroid.
2. Ubat darah tinggi .
3. Makanan yang mengandungi bahan kimia dan toksid.

RAWATAN DI PUSAT PERUBATAN HOLISTIK

Penghidap psoriasis perlu memahami betul-betul tentang apa itu penyakit psoriasis. Apapbila sudah memahami, baru mereka menyedari rawatan yang sesuai. Ini penting kerana gejala penyakit ini sukar di ramalkan.


Keadaan ini menyebabkan kekecewaan dan kehampaan jika pesakit tidak memahami tentang gejala penyakit psoriasis. Begitu juga, di Pusat Perubatan Holistik, para pesakit perlu memahami tentang apa itu yang di namakan ‘Healing Crisis’.

Healing crisis ialah tindak balas ubat sebelum berlakunya penyembuhan. Biasanya para pesakit psoriasis akan dibekalkan penawar gelombang elektromagnetik dengan potensi yang agak tinggi supaya dapat membunuh gelombang penyakit yang ada dalam tubuh pesakit psoriasis.

Ketika pesakit psoriasis memakan ubat psoriasis yang dibekalkan oleh Pusat perubatan Holistik, kemungkinan seminggu pertama gatal akan bertambah sedikit. Ini kerana gelombang penawar elektromagnetik yang dibekalkan akan bertembung dengan gelombang asal penyakit atau gelombang organ seperti kulit sehingga ‘amplitude’ kedua-dua gelombang tadi membesar.

Di dalam ilmu fizik fenomena ini dikenali sebagai ‘Constructive Wave Interference’. Apabila ini berlaku, sakit akan bertambah sedikit. Namun, apabila sisten imun kulit sudah berfungsi dengan baik penyakit akan di singkirkan dan pesakit akan menuju ke arah penyembuhan.

Oleh kerana tenaga yang digunakan amat tinggi, maka gelombang tenaga elektromagnetik yang dibekalkan mampu menembusi sel-sel kulit yang mati sehingga ia dapat memperlahankan proses penggantian kulit seperti biasa.

Perubatan Holistik juga mampu membekalkan tenaga gelombang elektromagnetik sehingga sistem imun kulit dapat berfungsi secara semulajadi sehinga mampu menyahkan melanin yang berlebihan.

SARANAN
Bagi mereka yang mengidap Psoriais kronik sila tinggalkan pemakanan sea food (makanan laut) atau ikan yang tidak mempunyai sisik, seperti sotong, ketam, kerang, siput, ikan keli, ikan sembilang, pari, ikan duri, belut dan seumpamanya. Kerana ikan-ikan ini dikenali sebagai pembersih kekotoran di laut dan sungai. Haiwan ini juga diciptakan untuk memakan pelbagai jenis bahan buangan termasuk toksik-toksik yang boleh menyebabkan pelbagai jenis penyakit seperti cancer (barah).

Bagi mereka yang sudah mempunyai penyakit Psoriasis, bererti memparahkan lagi keadaan sedia ada. Manakala dari segi saintifik pula, ikan yang tidak mempunyai sisik mudah diserang virus (kuman), segala radiasi, toksik dan bahan kimia. Antara hikmah Allah S.W.T. menciptakan sisik adalah sebagai sistem pertahanan tubuh badan haiwan tersebut.

Ikan tenggiri, kembung, parang, tongkol, bilis dan seumpamanya termasuk jenis yang bersisik dan boleh dimakan walaupun sisiknya kecil dan sedikit.

Sebenarnya, ikan yang tidak bersisik ini mengandungi logam jenis ‘kadmium’ yang boleh didapati dalam bateri, plastik serta baja fosfat.

Biasanya, kadmium digunakan dalam galvani dan elektropenyaduran dalam bateri, konduktor elektrik, pembuatan aloi, plastik selain memantapkana baja fostat.

Kandungan kadmium juga dikatakan mampu menyebabkan pemakannya berisiko menghidap kanser payu dara, kanser prostat dan berupaya melemahkan fungsi hati dan buah pinggang.

Selain menjadi bahan kimia pengganggu endokrin (EDC), kadmium juga mempunyai kesan buruk ke atas organ tertentu dalam tubuh kerana kadar serapan bertambah jika kekuraangan kalsium dan zat besi.

Biasanya rawatan psoriasis di Pusat Perubatan Holistik mengambil masa 6 bulan hingga setahun. Kerana kami perlu membersih dan membuang hormon streroid, bahan kimia dan toksid yang selama ini merosakkan sisitem imun kulit pesakit psoriasis. Jika kesemuanya ini sudah dapat disingkirkan, Insya-Allah pesakit psoriasis akan menuju ke arah penyembuhan.

Untuk rawatan secara online berkaitan masalah kulit sila klik di sini.