INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Isnin, 31 Januari 2011

KEMBUNG PERUT

Kembung perut adalah reaksi angin dalam perut. Ia terjadi apabila badan bertindak mengeluarkan angin berlebihan yang terhasil daripada minuman dan menelan makanan bersama air liur. Kembung perut adakala boleh memalukan. Tetapi ia masalah biasa yang boleh terjadi kepada semua peringkat umur. Secara purata kebanyakan manusia melepaskan gas 15 kali hingga 40 kali setiap hari.

Manakala angin adalah kesan lebihan gas di dalam usus dan ia bukanlah penyebab utama yang perlu diambil kira. Walau bagaimanapun, sekiranya angin ini diikuti dengan gejala lain, anda mungkin perlu bertemu dengan doktor.

Walaupun kebanyakan kes kembung tidak merbahaya, namun ia boleh merupakan gejala ketidakhadaman makanan seperti gastroenteritis (cirit birit) atau irritable bowel syndrome (IBS) (cirit birit yang berterusan).
.
Sekiranya anda mengalami gejala lain seperti sakit perut, najis berdarah, najis berwarna pucat dari kebiasaan dan susah untuk membuang air besar, sembelit atau kehilangan berat badan, sila berjumpa dengan doktor untuk menjalani ujian dignosa yang lebih lanjut.
.
Dari segi perubatan keadaan yang menyebabkan kembung perut adalah:
1. Irritable bowel syndrome (IBS), gastroenteritis.
2. Diverticulosis atau diverticulitis.
3. Penyakit seliak (coeliac disease).
4. Ketidakhadaman.


TANDA DAN GEJALA
.
Kembung perut yang berlebihan boleh diikuti oleh gejala lain yang disebabkan gas isi perut.
.
1. SENDAWA

Gas dilepaskan melalui mulut dengan tindakan refleks secara tiba tiba. Keadaan ini berlaku apabila perut dipenuhi dengan angin berlebihan yang biasanya daripada pemakanan, minuman atau merokok.
.
2. KEMBUNG
Perut anda terasa sangat penuh membuatkan anda terasa untuk sendawa. Ini biasanya berlaku apabila memakan makanan berat yang memerlukan masa yang panjang untuk proses pencernaan.
.
3. PERUT MERAGAM

Berlaku apabila perut bertindak balas dengan cepat , menyebabkan isi perut bergerak ke depan dan belakang. Boleh berlaku apabila anda lapar dan juga boleh terjadi apabila anda murung dan juga berdebar.

.RAWATAN SEMULAJADI
.
Kembung perut biasanya dirawat dengan rawatan pemakanan dan pengubahsuaian cara hidup. Penyelesaiannya juga tidak sama untuk setiap orang, namun dengan cubaan demi cubaan kebanyakan pesakit akan menemui penawar.

.UKURAN PEMAKANAN
.Mengubah amalan pemakanan boleh membantu mengurangkan jumlah gas yang dihasilkan oleh badan atau membantu mengeluarkan gas dengan lebih cepat melalui sistem anda.

Cuba kenalpasti dan elakkan makanan yang memberi kesan besar kepada anda. Kebanyakan orang tidak dapat menerima makanan seperti kacang, bawang, brokoli, bunga kobis, asparagus, buah pir, epal, buah pic, prun, gula-gula tanpa gula, dan gula-gula getah, roti gandum, bijiran bran, bir, soda dan minuman berkarbonat, susu, krim, aiskrim, dan susu ais.

Mengurangkan makanan bergoreng dan berlemak. Kembung terhasil daripada makanan berlemak. Lemak melambatkan proses pencernaan dan meningkatkan rasa perut yang penuh.

Mengurangkan pengambilan makanan tinggi serat seperti sayuran dan buah sementara waktu . 
Sekiranya anda mengambil suplemen serat, cuba kurangkan jumlah pengambilan dan ambil semula dengan keadaan beransur ansur. Pastikan suplemen serat diambil bersama sekurang kurangnya 8 auns air dan minum air lebih sepanjang hari.

Mengurangkan penggunaan produk tenusu harian anda. Cuba menggunakan produk tenusu berlaktosa rendah seperti yogurt. selain susu. Mengambil susu dalam jumlah yang rendah pada satu satu masa atau mengambil susu dengan makanan lain juga memudahkan proses penghadaman. Ada sesetangah kes memerlukan anda untuk terus berhenti dari mengambil produk tenusu.

Cubalah secawan teh pudina. Minyak pudina mengandungi menthol, yang mempunyai antispasmodic. Anda akan dapati rasa panas secawan teh pudina akan memberikan penyembuhan daripada gas dan kesakitan berpunca dari gas. Dalam hal lain, pudina boleh menyebabkan pedih ulu hati dan tindak balas asid.
.
PENGUBAHSUAIAN CARA HIDUP
.
Cubalah jumlah makanan yang sedikit. Makan jumlah yang sedikit dengan kerap daripada dua tiga kali jumlah yang besar.

Makan perlahan, kunyah makanan dan elakkan dari terus menelan. Sekiranya susah, perlahankan cara dengan meletakkan sudu dan garfu di antara setiap suapan.

Elakkan gula gula getah, gula gula keras dan meminum menggunakan straw. Aktiviti ini boleh menyebabkan anda menelan jumlah air yang banyak.

Jangan makan ketika merasa bimbang, cemas atau kecewa. Makanlah dalam keadaan tenang dan perlahan lahan. Makan ketika dalam keadaan tertekan akan menyebabkan ketidakhadaman dalam perut.

Periksa gigi palsu anda. Kedudukan gigi palsu yang longgar boleh menyebabkan udara berlebihan tertelan semasa makan dan minum.

Berhenti merokok. Menghisap rokok boleh menambahkan jumlah udara yang tertelan

RAWATAN DI PUSAT PERUBATAN HOLISTIK DAN ALTERNATIF

Jika anda atau salah seorang daripada keluarga anda mengalamai kembung perut dan telah mencuba pelbagai petua dan rawatan, namun masih belum sembuh, kami di Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif mempunyai pelbagai penawar gelombang elektromagnetik yang mampu menutralkan kandungan asid di dalam perut dan mampu merawat saraf penghadaman supaya sistem penghadaman seseorang yang mengidap kembung perut dapat dibaikpulih seperti sediakala.
.
Anda dikehendaki memberikan sample DNA seperti rambut, air liur, urin atau darah supaya kami dapat mengkodkan kerosakan DNA di bahagian perut pesakit dan seterusnya menjadikannya sebagai kod-kod penawar yang mampu menyusun semula DNA yang bercelaru dan rosak sehingga ia boleh disusun semula secara digital dengan memakan ubat yang dibekalkan dan telah dipancarkan ribuan kod penawar kembung perut.

Pelbagai penawar kod yang dipancarkan ke atas ubatan berbentuk air atau tablet sangat kuat dan halus (125,000 kali lebih halus dari nano dan 2,500 kali lebih halus dari darah) sehingga ia dapat menembusi sel-sel bahagian perut yang tidak dapat ditembusi oleh ubatan biasa.

Antara kod yang akan dipancarkan ke dalam ubat berbentuk tablet kunyah ialah:

1. Kod penawar Stomach.
2. Kod penawar Gaster.
3. Kod penawar Arteries, hepatic artery pyloric branch.
4. Kod penawar Arteries, hepatic artery pyloric branch, left.
5. Kod penawar Arteries, hepatic artery pyloric branch, right.
6. Kod penawar Arteries, network of large capillaries.
7. Kod penawar Cardia.
8. Kod penawar Gastric glands.
9. Kod penawar Gastric glands, fundic glands (HDCI production).
10. Kod penawar Gastric glands, pyloric glands (pepsin production).
11. Kod penawar Gastric lymph nodes, (nodi lymphatici gastric).
12. Kod penawar Lymphatic vessels.
13. Kod penawar Mucosal mantle, caliciform cells.
14. Kod penawar Mucosal mantle, columnar ephitelium.
15. Kod penawar Mucosal mantle, glandular ducts.
16. Kod penawar Mucosal mantle, inner.
17. Kod penawar Muscular coat (Muscularis).
18. Kod penawar Musculature, circular fibres.
19. Kod penawar Musculature, longitudinal fibres.
20. Kod penawar Musculature, transverse fibres.
21. Kod penawar Nerves.
22. Kod penawar Nerves, diaphragmatic network, left (branches to cardia).
23. Kod penawar Nerves, from left splanchnic nerve.
24. Kod penawar Nerves, from lumbar sympathetic nerve.
25. Kod penawar Nerves, from thoracic sympathetic nerve.
26. Kod penawar Nerves, sympathetic round arteria gastro omentalis.
27. Kod penawar Nerves, sympathetic round gastric artery.
28. Kod penawar Parasympathetic, from vagus nerve.
29. Kod penawar Parasympathetic, major anterior gastric nerve.
30. Kod penawar Parasympathetic, major posterior gastric nerve.
31. Kod penawar Parasympathetic, plexus in the submucous.
32. Kod penawar Pylorus.
33. Kod penawar Submucous.
34. Kod penawar Submucous, blood vessels.
35. Kod penawar Submucous, lymphatic vessels.
36. kod penawar Veins.
37. Kod penawar Veins, between glands.
38. Kod penawar Veins, V. mesenterica superior.
39. Kod penawar Veins, V. splenica.


Dan ribuan kod-kod penawar berkaitan perut kembung, fungsi organ dalaman, antibody, immun sistem, DNA & RNA serta kod-kod multi vitamin.

.
Walaupun ribuan kod penawar gelombang elektromagnetik dipancarkan ke dalam ubatan yang dibekalkan, namun ia hanya akan aktif jika ada sel-sel, DNA dan organ dalaman yang lemah sahaja. Manakala selebihnya akan berlalu begitu sahaja atau bertindak sebagai vitamin.
.
Aplikasi ini ibarat kita menekan saluran TV3. Hanya gelombang TV3 sahaja yang aktif, manakala gelombang siaran TV lain tidak memberi kesan.

Untuk rawatan secara online sila klik di sini.