INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Selasa, 21 Disember 2010

KANSER PAYU DARA

Kanser payu dara terjadi apabila sel normal payu dara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaannya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal.Bagi payu dara yang normal, sel-selnya mengalami pertumbuhan yang terkawal dan teratur. Hormon estrogen bertanggungjawab dalam pertumbuhan dan pembentukan sel-sel payu dara.Ketidakimbangan hormon estrogen dikatakan memainkan peranan yang penting dalam patogenesis kanser payu dara.
.
Pada kebiasaannya, sel-sel dalam tubuh akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta dihasilkan mengikut keperluan tubuh seseorang individu.
.
Apabila kadar penghasilan sel melebihi keperluan, ianya akan menghasilkan lebihan tisu. Lebihan tisu inilah yang dikenali sebagai ketumbuhan. Ketumbuhan ini boleh dibahagikan kepada dua jenis ketumbuhan iaitu:
.
1. Benign (tumor bukan barah).
2. Malignan (tumor jenis barah).
.
Jenis ketumbuhan yang pertama iaitu benign adalah merupakan ketumbuhan yang tidak membahayakan nyawa para penghidapnya. Hampir 80 peratus daripada para pengidap ketumbuhan payu dara adalah dari kalangan mereka yang mengalami ketumbuhan jenis ini.
.
Barah payu dara adalah merupakan ketumbuhan malignan yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula dari bahagian payu dara. Ianya berkembang melalui proses pembahagian yang melebihi kadar keperluan organ dan seterusnya menyerang organ serta tisu-tisu yang berhampiran.
.
Sel-sel barah ini juga mampu bergerak untuk membebaskan dirinya daripada ketumbuhan asal, sekaligus memasuki saluran darah serta sistem perlimpahan (Lymphatic system).Inilah juga cara serta kaedah penyakit barah payudara menyerang bahagian-bahagian organ lain para penghidapnya. Proses penjangkitan ini juga dikenali sebagai metastasis.
.
Kanser payu dara boleh berlaku di mana-mana bahagian payu dara termasuklah:
.
1. Kanser lobus yang berfungsi menghasilkan susu.
.
2. Sistem duktus payu dara yang berfungsi menghantar susu ke puting.
.
3. Tisu lemak di payu dara.
.
Biasanya kanser payu dara merebak melalui cara-cara berikut:
.
1. Kanser tumbuh dan membesar begitu cepat dan menyerang kawasan setempat. Ia juga akan menyerang kulit dan dinding otot dada.
.
2. Kanser payu dara merebak ke bahagian limfa melalui saluran darah dan tersebar ke seluruh badan terutamanya ke bahagian tulang (tulang belakang, tulang pinggang, tengkorak dan tulang dada), hati, paru-paru, kelenjar adrenal dan ovari.
.
3. Adalah dianggarkan jika kanser payu dara berukuran 1.6 sm., ia mungkin telah berada dalam payu dara selama sekurang-kurangnya 2 tahun. Pada waktu ini, sel kanser mungkin telah masuk ke dalam saluran darah ataupun sistem limfatik dan seterusnya merebak ke seluruh badan.
.
ANTARA FAKTOR KANSER PAYU DARA
.
1. JANTINA
Kanser payudara adalah khususnya penyakit wanita (95% daripada kes kanser payudara adalah di kalangan kaum wanita).
.
2. UMUR
Semakin usia meningkat semakin tinggi risiko. Wanita yang berumur kurang daripada 25 tahun jarang sekali mengidapi kanser payu dara.
.
3. BALIGH DI AWAL USIA
Para penyelidik menggelar fenomena ini sebagai 'baligh begitu muda' (precocious puberty), satu keadaan baligh yang bermula pada usia muda yang luar biasa, iaitu baligh ketika berusia bawah 12 tahun.
.
Kanak-kanak perempuan yang mengalami haid awal terdedah kepada lebih banyak estrogen berbanding kanak-kanak perempuan yang matang secara normal. Oleh itu, mereka mengalami pendedahan kepada estrogen sepanjang hayat, yang telah ditunjukkan dalam kajian meningkatkan risiko kanser payu dara.
.
4. GENETIK
Sekiranya seorang wanita mempunyai ibu atau adik beradik perempuan (waris perempuan terdekat) yang pernah menghidap kanser payu dara pada usia yang agak muda, risiko ia akan menghidapi kanser payu dara akan meningkat 2 kali ganda dan risiko ini akan meningkat 4 kali ganda sekiranya 2 atau lebih waris terdekat menghidapi kanser payu dara.
.
5. HAMIL SELEPAS USIA 30 TAHUN
Seorang wanita yang tidak mempunyai anak atau tidak pernah hamil selepas umurnya 30 tahun, mempunyai risiko tinggi menghidap kanser payu dara. Ini mungkin ada kaitan dengan pusingan haid yang tidak teratur.
.
6. RADIASI Pendedahan radiasi seperti sinar-X dan pelbagai radiasi di sekeliling kita semasa usia atau sebelum usia 30 tahun boleh meningkatkan risiko terhadap kanser payu dara.
.
7. MAKANAN Pemakanan telah dikatakan mempengaruhi kadar kanser payu dara. Terutama sekali pemakanan moden yang dipenuhi bahan pengawet dan bahan kimia.
.
8. SAIZ TUBUH
Wanita yang gemuk selepas putus haid mempunyai risiko yang meningkat. Ini adalah kerana lemak mengandungi estrogen dan pada wanita seperti ini paras estrogen lebih tinggi.
.
9. UBAT-UBATAN Pil perancang dan terapi hormon gantian (THG). Pengambilan pil perancang pada jangka masa yang lama dikaitkan dengan peningkatan risiko dalam lingkungan 1.2 kali.Rawatan hormon gantian (THG) dalam bentuk campuran estrogen dan progestogen sering diberikan. Dos estrogen yang diberikan adalah rendah dan risiko kanser akan meningkat 1.8 kali hanya selepas penggunaan selama 5 tahun. Selepas 5 tahun risiko meningkat 2.6 kali.
.
10. PERNAH MENDAPAT KANSER Wanita yang pernah menghidap kanser ovari atau kanser rahim berisiko tinggi untuk mendapat kanser payu dara.
.
11. ALKOHOL DAN ROKOK Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa ada kaitannya di antara pengambilan alkohol dan rokok dengan risiko pembentukan kanser payu dara.
.
ANTARA JENIS KANSER PAYU DARA
.
1. DUCTAL KARSINOMA
2. BAK LOBUL KARSINOMA
3. KANSER RADANG PAYU DARA
4. KARSINOMA MEDULARI
5. KOLOID KARSINOMA
6. PAPILARI KARSINOMA
7. METAPLASTIC KARSINOMA
.
TANDA KANSER PAYU DARA
.
1. Gejala utama yang dialami oleh pesakit adalah kehadiran ketumbuhan, pengeluaran cecair lelehan dari puting, dan sakit atau ketidakselesaan di sekitar payu dara.
.
2. Ketumbuhan yang terjadi pada pesakit merupakan perubahan utama yang dialami oleh pesakit. Ketumbuhan ini biasanya tidak sakit dan terdapat pada sebelah payu darasahaja. Ianya keras dan pejal dan memiliki tepian yang tidak licin.
.
3. Lelehan yang keluar dari puting kadangkala mengandungi darah dan berair dan datang secara spontan tanpa sebarang rangsangan.
.
4. Apabila kanser telah melarat dan memasuki peringkat yang lebih berbahaya, payu dara dan puting akan mengalami perubahan bentuk. Akan terbentuk lekukan pada kulit payu dara dan teksturnya kelihatan dan dirasai seperti kulit buah oren. Bentuk dan saiz payu dara juga akan berubah.
.
TAHAP KANSER
.
Tahap-tahap kanser selalunya merujuk kepada keadaan kanser payudara selepas penyiasatan, yang selalunya termasuk siasat bedah ataupun biopsi.Biopsi adalah suatu penyiasatan di mana sedikit tisu payudara akan diambil untuk kajian makmal. Kelenjar limfa di ketiak juga diperiksa untuk mengenal pasti adakah kanser telah merebak ke limfa (lymph nodes). Tetapi, tahap hanyalah satu daripada ciri-ciri kanser yang perlu diketahui. Jenis sel-sel kanser(cell type) juga penting apabila jenis rawatan perlu dipertimbangkan.
.
TAHAP KANSER PAYU DARA
.
TAHAP PERTAMA
Ini adalah tahap terawal penghidapan penyakit barah payu dara. Pada peringkat ini, ketumbuhan barah adalah dalam ukuran sebesar 2 cm ataupun kurang daripadanya. Dalam tahap ini, sasaran serangannya adalah terhad kepada bahagian payu dara sahaja.
.
TAHAP KEDUA
Pada tahap serta peringkat yang kedua ini, ukuran ketumbuhan barah payu dara akan meningkat diantara 2 cm hingga 5 cm. Selain daripada bahagian payudara, ia turut menjadikan nodus limfa (yang terdapat pada bahagian bawah ketiak) sebagai sasaran serangannya.
.
TAHAP KETIGA
Saiz ketulan barah payudara berukuran 5 cm. Pada peringkat ini, barah payu dara sudah melibatkan nodus limfa ketiak, kulit ataupun otot yang terdapat di bawahnya (otot bahagian dada).
.
TAHAP KEEMPAT
Pada peringkat serta tahap ini, serangan barah ini akan menjalar kepada bahagian serta organ-organ yang terletak agak jauh daripada bahagian payu dara. Antara bahagian yang menjadi sasaran serangan barah payu dara pada peringkat ini ialah nodus limfa pada leher, paru-paru, hepar ataupun tetulang penghidapnya.
.
RAWATAN DI PUSAT PERUBATAN HOLISTIK DAN ALTERNATIF
.
Biasanya, jika anda menghidap penyakit kanser payu dara, pastikan anda telah membuat ujian darah terutama untuk mengetahui bacaan tumor marker atau bacaan kanser yang anda hidapi. Selain itu, jika anda berkemampuan sila buat ‘Full Blood Test’ di klinik berhampiran anda.
.
Ini bertujuan supaya pihak kami dapat mengetahui tahap kanser payu dara yang anda hidapi. Setelah segala maklumat penyakit anda kami perolehi, ini akan memudahkan kami memproses ubat khusus kanser payu dara yang terbaik untuk anda.Jika anda belum lagi membuat ujian darah, kami memerlukan specimen anda seperti rambut, darah, air liur dan urin anda supaya kami dapat mendiagnos penyakit anda menggunakan alatan teknologi terkini yang dikenali sebagai ‘OPAM MACHINE’.
.
Selain mendiagnos penyakit anda, segala kerosakan DNA yang ada pada specimen yang kami ambil tadi akan dikodkan secara automatik lalu ditransferkan ke dalam ubat supaya kerosakan DNA dan RNA anda dapat diperbaiki.
.
Ini bermakna, ubat yang akan dibekalkan adalah ubat khas untuk merawat penyakit anda sendiri yamg mana di dalam ubat tersebut dipancarkan DNA pesakit yang telah diformatkan secara digital dan dipotensikan ribuan kali ganda dan jika orang lain memakannya tidak berapa sesuai kerana tiada DNA orang tersebut.
.
Selain itu, kami akan membekalkan ubat penawar elektromagnetik yang membantu sistem imun, saraf dan antibodi pesakit kanser payu dara berfungsi dengan semulajadi.
.
Antara lain kami juga akan membekalkan ubat yanag dikenali sebagai ‘Combined Organs’ yang bertujuan memperbaiki organ dalaman termasuk struktur dan fungsi payu dara supaya segala gelombang kuman kanser dapat dimusnah dan disingkirkan.
.
Biasanya, mereka yang mengidap kanser akan kekurangan vitamin B17 yang mampu membunuh sel kanser. Oleh itu, kami di Pusat Perubatan Holistik akan membekalkan tenaga gelombang vitamin B17 supaya ia bertindak membunuh gelombang sel kanser dan menyahkannya melalui air kencing, peluh, period atau pembuangan air besar.
.
Jika terdapat benjolan, bengkak atau luka, kami akan membekalkan krim atau gel yang boleh disapu supaya dapat mengecutkan benjolan atau bengkak dan memperbaiki luka di kawasan payu dara.
.
Jika anda datang membuat rawatan di Pusat Perubatan Holistik, biasanya kami akan melakukan ‘Live Auto-Nosode’ iaitu memancarkan ke tubuh anda penawar gelombang elektromgnetik yang berkelajuan tinggi (125,000 lebih halus dari nano dan 2,500 lebih halus dari sel darah) secara langsung supaya sistem saraf tubuh dan kerosakan DNA dan RNA anda dapat diperbaiki serta merta.
.
Natijahnya, Kami di Pusat Perubatan Holistik bersedia membantu pesakit kanser payu dara dan kami juga berikhtiar supaya anda mendapat perkhidmatan terbaik dan memperoleh penawar kanser payu dara sebenar.
.
Kos untuk ini semua hanya RM100.00 sahaja (rawatan online) manakala jika datang ke sini akan diberikan diskaun 50%.
.
Kami mendoakan semoga anda menemui penawar kanser payu dara yang anda cari selama ini.