INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Selasa, 6 April 2010

OSTEOARTHRITIS


Arthritis adalah radang yang berlaku di sendi-sendi yang menyebabkan sendi sakit, bengkak dan kaku. Ianya boleh di sebabkan oleh mekanisma "autoimmune", jangkitan, perubahan "degenerative" atau kecacatan pada baka.

Jenis-jenis arthritis adalah:

- Osteoarthritis (OA)
- Rheumatoid Arthritis
- Infectious arthritis
- Polymyalgia rheumatica

Tanda-tanda dan gejala

- Sakit sendi (lengan, pergelangan tangan, jari-jari, pergelangan kaki, lutut, pinggul dan bahagian bawah tulang belakang terutama semasa dan selepas aktiviti.

- Bengkak di bahagian sendi dan dalam Osteoarthritis terdapat bengkak yang tegang di persekitaran sendi.

- Kekerasan sendi.

- Sakit di sekitar sendi.

- Deformiti.

- Krepitus semasa pergerakan (dalam Osteoarthritis).

- Otot mengecil (Otot peha bagi arthritis sendi lutut).

- Pergerakan sendi dan fungsi adalah terhad serta kurang upaya.
sukar melakukan tugasan tertentu.

- Sakit bertambah teruk apabila pergerakan berlebihan.

Faktor-faktor risiko osteoarthritis

- Peningkatan umur
- Kegemukan, di kedua - dua sendi lutut yang mendapat Osteoarthritis
- Keturunan, terutamanya Osteoarthritis yang terjadi pada semua sendi.
- Pergerakan yang keterlaluan.
- Kecederaan sendi yang teruk.
- Kepatahan tulang dan koyak pada bahagian meniscus.
- Kerosakan pada ligamen.

Perawatan

Perawatan Osteoarthritis melibatkan pendekatan pelbagai disiplin bertujuan untuk menghilangkan gejala dan memperbaiki fungsi sendi. Ia melibatkan rawatan tanpa ubatan dan penggunaan ubatan. Bagi kes-kes tertentu, pembedahan diperlukan.

Pendidikan pesakit

Pesakit yang mengidap Osteoarthritis perlu diberitahu tentang penyakit tersebut dan kesan jangka panjangnya perlu di bincangkan.

Pesakit yang memahami tentang penyakit tersebut dan kesannya akan dapat mengatasinya dengan lebih baik dan kurang mengadu sakit. Matlamat utama adalah untuk menanam sikap yang positif.

Penurunan berat badan

Pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan harus berazam mengurangkan berat badan.
Penurunan berat badan akan mengurangkan kesakitan Osteoarthritis sendi lutut. Penurunan 5 kg berat badan akan mengurangkan tekanan keatas sendi lutut sebanyak 15-30 kg bagi setiap langkah.

RAWATAN DI PUSAT PERUBATAN HOLISTIK DAN ALTERNATIF

Biasanya, mereka yang menghidap Osteoarthritis mengalami ketidakseimbangan mekanisme yang terdapat pada sendi-sendi menyebabkan lapisan antara sendi yang dinamakan sendi tulang rawan (articular oartilage) menjadi haus dan menipis, jadi tiada kusyen yang boleh melindungi saraf dan tulang.

Dari segi bahasa ‘osteo’ bermaksud tulang, manakala ‘arthritis’ pula bermaksud inflamasi atau radang tulang sendi. Sendi-sendi tersebut adalah lutut, tulang belakang, ibu jari tangan dan kaki serta pangkal lengan.

Jika anda mengalami osteoarthritis dan telah berusaha pelbagai cara untuk mencari penawar, kami di Kumpulan Perubatan Holistik mempunyai pelbagai pancaran gelombang osteoarthritis yang mampu menyahkan asid urik yang mendap di sendi-sendi.

Antara ubat yang dibekalkan ialah COMBINED ORGANS iaitu berfungsi sebagai penguat organ dalaman termasuk sendi dan tulang.

DNA anda seperti air liur dan rambut kami perlukan supaya Perubatan Holistik dapat mengkodkan DNA anda dan dapat memusnahkan gelombang asal penyakit yang ada di DNA anda.

Anda juga akan dibekalkan ubat yang bertindak sebagai penguat antibodi dan imun sistem supaya segala anasir jahat dan asid urik dapat disingkirkan secara semulajadi.

Bagi mereka yang telah menghidap osteoarthritis lebih daripada dua tahun, anda dikehendaki mengamalkan Perubatan Holistik  selama enam bulan sehingga setahun, kerana kami perlu menyahkan kesan sampingan ubat dadah yang anda amalkan selama ini.

Apabila tubuh anda sudah bersih dari ubat yang berasaskan dadah dan streroid, barulah Perubatan Holistik mudah bertindak dan mudah menembusi sel-sel yang mati yang tidak boleh ditembusi oleh ubatan biasa.

Natijahnya, anda perlu bersabar ketika mengamalkan ubat elektronik, kerana mungkin anda mengalami tindak balas yang agak kuat. Oleh itu, anda dikehendaki meminum air sebanyak mungkin supaya segala asid dan penyakit dapat disingkirkan melalui sistem perkumuhan semulajadi tubuh.

Untuk rawatan berkaitan Osteo secara online sila klik di sini.