INFORMASI

MAKLUMAN

Blog ini adalah hak milik Pintu Ilmu Resources (00159443-D) - PUSAT RAWATAN HOMEOPAYHY- yang beralamat di: Pusat Perubatan Holistik dan Alternatif 4932, Traffic Light Tok Jiring, Jalan Kelantan 21060 Kuala Terengganu, Darul Iman. Untuk lokasi klinik sila klik di sini

Pada 08/11/2015 klinik ditutup kerana doktor bertugas outstation. Harap maklum.

TESTIMONIAL TERKINI i

TAJAAN

Ahad, 1 Julai 2012

MADU TUALANG ASLI



POKOK TUALANG
.
Pokok Tualang adalah sejenis pokok saka yang terdapat di hutan Malaysia. Nama botaninya Koompassia excelsa (Becc.) Taub. Pokok Tualang juga adalah sejenis pokok balak yang tertinggi yang banyak didapati di hutan di semenanjung terutama Pahang, Kedah, Perak, Kelantan dan Terangganu. Biasanya, pokok Tualang berketinggian 100 hingga 150 meter.

.

Oleh kerana pokok Tualang sangat tinggi, lebah spesis jenis ‘Apis Dorsata Boghami’ sahaja yang membuat sarang di Pokok Tualang.

.
Lebah-lebah jenis ini menganggap pokok Tualang adalah tempat yang selamat untuk membuat sarang kerana ketinggiannya dan size pokok tersebut boleh menyelamatkannya dari ancaman binatang yang gemarkan madu.
.
Apis Dorsata Binghami atau dikenali sebagai the Giant honey bee, adalah spesis lebah hutan yang dikenal pasti menghasilkan madu di pokok Tualang di hutan Malaysia.
.
Size lebah Apis Dorsata Binghami adalah lebih kurang 17-20 mm panjang. Lebah Apis Dorsata Binghami banyak terdapat di negara seperti Malaysia dan Indonesia.
.

SETIAP PENYAKIT ADA PENAWARNYA

.
“Setiap penyakit ada ubatnya, maka berubatlah kamu, tetapi jangan berubat dengan benda yang haram."

.

Demikian pesanan Nabi Muhammad S.A.W. kepada umatnya.

Suatu ketika Nabi dikunjungi Abu Said Al-Khudry dan mengadukan tentang saudaranya yang sedang sakit. Dia ingin mendapatkan pertolongan Nabi untuk mengubati penyakit itu.
"Minumlah madu."  Pesan Nabi Muhammad S.A.W. kepada Abu Said.
.
Abu Said segera pulang menemui saudaranya yang sedang sakit lalu mmenyuruhnya meminum madu sepertimana pesanan Nabi. Tetapi tidak juga sembuh, malah kelihatan seperti bertambah sakit. Beliau kembali menemui Nabi dan memberitahu keadaan sakit saudaranya itu.
.
"Allah tetap benar, hanya perut saudara engkau yang berdusta," jawab Nabi SAW kepada Abu Said.
.
Baginda menyuruh meminum madu itu lagi. Abu Said segera kembali ke rumah dan menyuruh saudaranya meminum madu lagi. Namun sakitnya belum sembuh sehingga diberitahu lagi kepada Nabi S.A.W. dan baginda tetap menyuruh minum madu itu sampai empat kali. Akhirnya, penyakitnya sembuh dan Abu Said menemui Nabi memberitahu hasil yang menggembirakan.
.

"Allah tetap benar, hanya perut saudara kamu yang berdusta." Demikian Nabi mengulangi kata-katanya dahulu.
.
Madu kemudian dikenali sebagai satu ubat yang baik diminum untuk kesihatan manusia. Nabi Muhammad S.A.W. telah memberitahu kepada umatnya sejak dahulu lagi.

SEJARAH MADU
.
Madu lebah sudah dikenali sejak zaman Firaun lagi yang memerintah Mesir pada tahun 300 sebelum Masihi hingga ke tamadun Parsi, Greek dan Rom sebagai satu cara penjagaan kesihatan.
.
Menurut sejarah Islam, penggunaan madu lebah dalam perubatan sangat masyhur dan bertepatan dengan Firman Allah dalam ayat 68 hingga 69 surah An-Nahl yang bermaksud: “Madu adalah penyembuh segala penyakit manusia dan Al Quran adalah penyembuh segala penyakit hati.”
.
Di dalam Al-Quran menyebutkan:
“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah, “buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, dipohon-pohon kayu dan di rumah-rumah yang didirikan manusia,” “kemudian makanlah dari tiap-tiap buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat-ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang memikirkan.” An-Nahl :68-69.
.
Dari Abu hurairah r.a Rasulullah S.A.W. bersabda: “Barangsiapa yang menjilat madu 3 pagi dalam sebulan dia tidak akan diserangi penyakit yang serius.”
.
Dari Abdullah bin Mas’ud, Rasulullah S.A.W. bersabda: “Gunakanlah dua penawar ini, iaitu madu dan Al-Qur’an.”
.
Di Eropah, ada kesatuan diberi nama Apitheraphy, diasaskan oleh Profesor Bernard Descottes, Perancis yang menggunakan produk madu lebah bagi penjagaan kesihatan.
.
Di Timur Tengah, masyarakat Arab tidak dapat dipisahkan dengan pengambilan madu lebah sebagai minuman kesihatan harian. Manakala bagi masyarakat Cina, amalan memberi madu lebah kepada anak sejak kecil sudah lama dipraktikkan.
.
Dalam persekitaran masyarakat berteknologi tinggi dan sentiasa sibuk sekarang, keperluan kepada makanan seimbang dan selamat adalah penting, malangnya kebanyakan pihak mengabaikan keperluan itu dengan mengambil jalan mudah dengan hanya bergantung kepada makanan dan minuman segera yang kurang berkhiasiat. Oleh itu, madu disyorkan menjadi makanan tambahan kepada kita disebabkan khasiatnya yang tidak ternilai.Namun begitu, ledakan pembangunan dan perkembangan pesat sains dan teknologi telah menimbulkan pelbagai kesangsian terhadap keaslian produk madu yang ada di pasaran.
.
Kini, timbul pula masalah bagaimana hendak mencari madu yang benar-benar tulen, mentah dan bebas daripada campuran bahan-bahan lain. Bukan setakat kesukaran untuk mendapatkan produk madu lebah asli tetapi juga pencarian jenis spesies lebah liar yang mengumpul madunya dari sumber-sumber tidak terhad.
.

KHASIAT MADU
.
Madu mengandungi pelbagai jenis enzim seperti diastase, invertase, katalase, peroksidase, dan lipase yang membantu proses pencernaan sehingga memperlancar metabolisme.
.
Sejumlah asid amino seperti asid malat, tartarat, sitrat, laktat, juga berperanan dalam metabolisma. Juga terdapat mineral seperti magnesium, belerang,  besi, kalsium, natrium, sodium serta kalium dalam bentuk garamnya, yang diperlukankan tubuh agar sentiasa segar. Kandungan garam mineral ini serupa dengan kandungan garam mineral darah manusia sehingga pengambilan madu tidak akan mendatangkan kesan negatif pada darah..Menurut Dr Filatof, ophthalmologis dari Rusia, madu mengandungi perangsang biogenik yang berperanan meningkatkan kesegaran..Di dalam madu juga terdapat zat pengatur tumbuh yang mampu mempercepat pertumbuhan akar, tunas, serta pembungaan pada tanaman, selain zat antibakteria sehingga mampu membantu mencegah infeksi pada luka.
.
Pelbagai Vitamin terkandung di dalam madu antara lain seperti Vitamin B2 dan Vitamin B6 yang berperanan dalam metabolisma protein serta mencegah penyakit kulit. Madu juga mengandungi Vitamin B3 dan Vitamin H yang berperanan dalam metabolisma lemak dan protein serta menghambat penyakit kulit seperti ekzema dan herpes.
.
Oleh karena itu, madu banyak dimanfaatkan untuk kosmetik. Sejak Zaman Mesir dan Yunani kuno, madu digunakan di wajah agar tetap cantik, dan bersih. Sifat antibiotiknya boleh digunakan dalam syampu untuk mencegah kelemumur.
.
Selain itu, madu juga baik untuk meningkatkan fungsi hati, menyahkan racun dan mengurangkan rasa sakit,  mencegah tekanan darah tinggi dan sembelit..Ini kerana didalam kandungan madu terdapat unsur hidrogen peroksida dan fitonutrisi yang berguna sebagai bahan antibakteri. Unsur-unsur ini berguna untuk mencegah pertumbuhan bakteri ‘Helicobacter pylori’ yang merupakan penyebab sakit perut dan gangguan pencernaan.
.
Jika diberikan pada kanak-kanak yang menderita cirit-birit akibat serangan bakteri ‘Escherichia coli’, karena kandungan glukosa yang tinggi pada madu menolong mengembalikan cairan tubuh penderita dengan cepat.
.
KANDUNGAN
.
Kandungan madu terdiri dari air, gula (fruktosa, glukosa, sukrosa, maltosa), vitamin (B1, B2, B5, B6, C), mineral (Ca, Na, P, Fe, Mg, Mn), serbuk dan enzim berupa diastase. Madu juga mengandungi:
.•        Kalsium (Ca)
.
•        Phosphor (P)
.
•        Natrium (Na)
.
•        Thiamin
.
•        Niacin 
.             •        Potassium
.
•        Iron
.
•        Zink
.
•        Riboflavin
.
Selain itu kandungan penting enzim diastase dan invertase pada madu sangat berguna untuk mengurai pati, protein dan glikosida. Mineral-mineral penting seperti natrium, kalsium, magnesium, tembaga, besi, kalium dan fosfor yang tersusun dalam madu juga mendekati kadar yang ada dalam darah manusia.
.

KHASIAT MADU TUALANG.

1. Menambahkan stamina dan membekalkan tenaga.

.
2. Meningkatkan daya tindakan metabolisme tubuh.
.
3. Menguatkan tulang, gigi dan system saraf.
.
4.Melancarkan peredaran darah.
.
5. Melancarkan sistem pencernaan.
.
6. Meningkatkan semangat seksual atau tenaga batin.
.
7. Menyembuhkan luka.
.
8. Menyembuhkan batuk, tekak berkahak dan sakit tekak.
.
9. Menjadikan kulit lebih licin dan halus.
.
10. Mencegah kekejangan otot.
.
11. Mengatasi masalah jantung.
.
12. Merawat lecur akibat terkena api.
.
13. Membersihkan toksid dalam badan.
.
14. Mengurangkan kesan racun yang terdapat dalam tubuh perokok.
.
15. Awet muda, agen anti-penuaan terbaik.
.
16. Meningkatkan daya ingatan.
.
17. Membersih dan mengecutkan rahim.
.
18. Membantu mencegah cancer.
.
19. Mengurangkan tekanan darah tinggi.
.
20. Menghilangkan rasa kebas.
.
21. Merawat asma dan lelah.
.
22. Melawaskan pembuangan air besar dan kecil.
.
23. Membuang lendir dalam mulut bayi.
.
24. Menghilangkan jerawat dan jeragat.
.
25. Meningkatkan daya tindakan metabolisme tubuh.
.
26. Menguatkan tulang, gigi dan sistem saraf.
.
27. Melancarkan peredaran darah.
.
28. Melancarkan sistem pencernaan.
.
29. Meningkatkan semangat seksual atau tenaga batin.
.
30. Menyembuhkan luka.
.
31. Menyembuhkan batuk, tekak berkahak dan sakit tekak.
.
32. Menjadikan kulit lebih licin dan halus.
.
33. Mencegah kekejangan otot.
.
34. Menghilangkan jerawat dan jeragat.



PANCARAN GELOMBANG ELEKTROMAGNETIK
.
Kelebihan lain Madu Tualang edaran kami adalah ianya dihasilkan melalui rawatan proses ‘Elektromagnetic Coding’ yang mengandungi lebih 5,000 ramuan penawar perubatan yang dikodkan sehingga tenaga asal diperkuat dan dipertingkat melebihi 1,000 kali ganda.
.
Madu Tualang edaran kami juga telah dipancarkan dengan pelbagai penawar gelombang elektromagnetik yang dikodkan bagi merangsang dan memperbaiki sistem organ yang meliputi sistem psikologi, saraf, tulang, perkumuhan, endokrin, pembiakan dan sistem otak manusia. 
.
Proses 'Electro Cluster' menjadikan molekul Minyak Zaitun diubah menjadi susunan digital dan tenaga asal dipertingkatkan ribuan kali ganda (2,500 kali ganda dari sel darah dan 125,000 kali ganda dari nano) sehingga dapat menembusi sel-sel yang tidak dapat ditembusi oleh madu biasa. 

.
Proses ini mampu menangani sebarang jenis keadaan kritikal penyakit, semua jenis ketidakseimbangan dan kekurangan, mampu membantu mencegah serta melindungi sebelum sesuatu simptom penyakit itu muncul. 

.
Antara keistimewaan Madu Tualang yang telah dipancarkan ribuan penawar gelombang elektromagnetik:
.

1. Membantu meransang Central Nerve System secara semulajadi. 
2. Membantu menguatkan fungsi organ. 
3. Membantu meningkatkan sistem immunisasi tubuh secara semulajadi. 
4. Membantu mengeluarkan toksik dan penyakit yang terpendam di dalam tubuh. 
5. Membantu menembusi sel-sel halus yang tidak mampu ditembusi oleh ubatan biasa.

.
CARA PENGAMBILAN
. 
Mengambil secara berterusan sekurang-kurangnya sesudu kecil tiga kali sehari (pagi, tengahari dan malam).
. 
Harga: RM35.00 (330 gram) dan RM85.00 (1kg) yang boleh didapati di Pusat perubatan holistik dan Alternatif Kampung Baru, Kuala Lumpur dan Kuala terengganu. Manakala untuk belian online pula ialah RM100.00, (1 kg)  termasuk urusan courier.
. 
Untuk kiriman pos sila bank in ke akaun MAYBANK 113015132137 atas nama Zulkarnain Sulaiman dan SMS ke no.             019-2504113      , tarikh, masa bank in, nama serta alamat lengkap.
.
Maklumat lanjut:             019-2504113      
.
FAKTA TENTANG LEBAH
·  
1. Berapa banyak sari bunga (nektar) yang diperlukan lebah untuk menghasilkan 1 pound madu? Jawapan: 2 million.·  
.
2.  Berapa jauh lebah perlu terbang untuk membawa 1 pound madu? Jawapan: 55,000 batu.· 
.
3. Berapakah jumlah madu yang dihasilkan lebah pekerja sepanjang jangka hayatnya?Jawapan: Secara purata, 1/12 sudu teh.·
.
 4. Berapakah kelajuan lebah madu terbang? Jawapan: 15-20 batu per jam.
.
·5. Berapa banyak madu yang diperlukan oleh lebah sekiranya mengelilingi dunia?Jawapan: Lebih kurang 2 sudu besar.·
.
6. Sejak bilakah lebah mula menghasilkan madu dari bunga? Jawapan: Dianggarkan 10-20 juta tahun dahulu.·
.
7. Berapa banyak bunga yang dilawati oleh lebah dalam masa sekali perjalanannya?Jawapan: 50-100.·
.
8.  Bagaimana lebah berkomunikasi dengan lebah yang lain? Jawapan: Melalui tarian lebah. Iaitu lebah akan bergerak seolah-olah seperti menari mengelilingi lebah lain. Tarian ini akan berubah-ubah mengikut kod dan sudut tertentu yang merupakan isyarat untuk menunjukkan kedudukan nektar dan pollen dari bunga dan jarak kedudukannya. Lebah juga menggunakan ’pheromones’ untuk menarik perhatian lebah lain.·
.
9. Berapakah jumlah maksimum ratu lebah akan bertelur dalam sehari? Jawapan: 3000.·
.
10.  Berapa banyak nektar yang boleh dikumpul oleh seekor lebah di dalam perutnya ’honey sac’? Jawapan: Secara purata 70 ml.·
.
11.  Berapakah sayap yang dipunyai oleh seekor lebah? Jawapan: 4.
.
·12.   Apakah itu  nektar? Jawapan: Cairan manisan yang terdapat di dalam bunga.· 
.
13.   Berapa banyak sengatan yang boleh digunakan seekor lebah pekerja untuk menyengat mamalia? Jawapan: Sekali.
.
·14. Berapa kali lebah mengepakkan sayapnya dalam masa 1 minit? Jawapan: 11,000 kali.·
.
15. Apakah antara manfaat lebah yang utama? Jawapan: Menghasilan madu dan pendebungaan tanaman.·
.
16.  Ada berapa jenis lebah? Jawapan: 3 (Ratu, Pekerja dan Jantan).